Πέμπτη 6 Ιουνίου 2013

ΒΑΠΤΙΣΗ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ

1. Πς γίνεται τό γιο Βάπτισμα;  
α. Προετοιμασία γιά τό Βάπτισμα.
ερέας παίρνει τόν ποψήφιο γιά τό Βάπτισμα, τόν στρέφει πρός νατολάς, φυσ στό  πρόσωπό του τρες φορές, τόν σφραγίζει στό μέτωπο καί στό στθος, βάζει τό χέρι του στό  κεφάλι καί διαβάζει μιά εχή, μέ τήν ποία παρακαλε τόν Τριαδικό Θεό νά τόν λυτρώσει  πό τήν ξουσία το διαβόλου καί νά τόν δεχθε στή Βασιλεία Του. Κατόπιν γίνονται ο  λεγόμενοι «φορκισμοί», δηλ. ξορκισμοί.
Μετά ποψήφιος στρέφεται πρός δυσμάς καί πισήμως ναγγέλλει τι διακόπτει κάθε  σχέση μέ τά ργα το διαβόλου («ποτάσσεται τ Σαταν») καί ποφασίζει νά νήκει  στόν Χριστό καί μόνο («συντάσσεται τ Χριστ»). Τέλος παγγέλλει τό Σύμβολον τς Πίστεως. Μέ ατή τήν τελετή σπάζει πιά κάθε δεσμό μέ τό μαρτωλό παρελθόν του καί λεύθερος προχωρε στό Βάπτισμα.
β. τελετή τς Βαπτίσεως.
ερέας διαβάζει τήν «Εχή καθαγιασμο το δατος», μέ τήν ποία παρακαλε τόν  Θεό νά γιάσει τό νερό τς κολυμβήθρας μέ τήν νέργεια το γίου Πνεύματος. Δέν εναι  πλέον κοινό καί συνηθισμένο νερό, λλά ποκτ μιά θεία δύναμη, πως λένε ο γιοι Πατέρες τς κκλησίας μας. Κατόπιν διαβάζει τήν «Ευχή το λαίου», μέ τήν ποία τό λάδι πού θά χρησιμοποιηθε ποκτ ξορκιστική δύναμη («πορκιστν λαιον»=ξορκιστικό λάδι, διαφορετικό πό τό γιο μύρο, μέ τό ποο τελεται τό ερό Μυστήριο το Χρίσματος).
Μετά λοιπόν πό ατές τίς δύο εχές γιά τόν καθαγιασμό το δατος καί τήν ελογία το λαίου ποψήφιος γιά τό Βάπτισμα:
i. λείφεται μέ τό «πορκιστόν λαιον». ερέας λείφει σταυροειδς τόν φωτιζόμενο σέ διάφορα σημεα το σώματός του (μέτωπο, στθος, πλάτη, φτιά, χέρια, πόδια) λέγοντας σχετικά γιογραφικά χωρία, καί κατόπιν νάδοχος λείφει λο τό σμα το φωτιζομένου.
Τί συμβολίζει τό λάδι;
α. πως στήν ρχαιότητα ο θλητές λειφαν μέ λάδι τό σμα τους προτο νά γωνισθον, τσι καί χριστιανός λείφεται μέ λάδι πειδή θά ρχίσει ναν σόβιο γώνα κατά τς μαρτίας.
β. πως Νε βεβαιώθηκε τι σώθηκε, ταν τό περιστέρι το φερε κλαδί λις, τσι καί χριστιανός πού λείφεται μέ τό λάδι το Βαπτίσματος, θά σωθε.
γ. Παλαιότερα ο νθρωποι χρησιμοποιοσαν τό λάδι γιά τή θεραπεία διάφορων πληγν. Κατά τό Βάπτισμα μως τό λάδι συμβολίζει τά χαρίσματα το γίου Πνεύματος, τό ποο θεραπεύει τίς πληγές τς μαρτίας.
ii. βυθίζεται τρες φορές στό γιασμένο νερό τς κολυμβήθρας.
ερέας κρατώντας τόν βαπτιζόμενο ρθιο πρός νατολάς, τόν βυθίζει τρες φορές λόκληρο στό νερό λέγοντας: «Βαπτίζεται δολος το Θεο (καί λέει τό νομα πού παίρνει βαπτιζόμενος) ες τό νομα το Πατρός (μήν)· καί το Υο (μήν)· καί το γίου Πνεύματος (μήν)». τριπλή ατή κατάδυση καί νάδυση καθώς καί πίκληση τς γίας Τριάδος εναι τό κεντρικό σημεο τς κολουθίας το γίου Βαπτίσματος.
Τί συμβολίζει τό νερό τς κολυμβήθρας; Γιατί χρησιμοποιεται νερό;
α. Θεωρεται τό πιό κατάλληλο γιά νά συμβολίσει τόν καθαρισμό τς ψυχς, φο στήν  καθημερινή ζωή εναι τό βασικό μέσο καθαριότητος.
β. Τό νερό χει δύο βασικές νέργειες: ζωογονε, λλά καί καταστρέφει. τσι καί τό νερό το γίου Βαπτίσματος καταστρέφει κάθε μαρτία μέσα στόν νθρωπο, τόν νισχύει γιά νά προχωρήσει στό δρόμο τς ρετς, καί τόν σώζει.
πόστολος Παλος ξηγε ατόν τόν ρχαο τύπο ς ξς: πως Χριστός τάφη, τσι καί χριστιανός θάπτεται μέσα στό νερό τς κολυμβήθρας σάν σέ λλο τάφο καί νασταίνεται ν συνεχεί μαζί μέ τόν Χριστό, γιά νά ζήσει μαζί Του σέ μιά νέα ζωή (πρβλ. Ρωμ. ς´ 4). πίσης τό Βάπτισμα, σύμφωνα μέ τά λόγια το Κυρίου, εναι μιά πραγματική νέα μυστηριώδης γέννηση (ω. γ´ 3-7). Γι᾿ ατό λέγεται «λουτρόν παλιγγενεσίας» (Τίτ. γ’ 5). πρώτη γέννηση γινε πό τούς γονες μας. δεύτερη γέννηση εναι πνευματική καί μς παλλάσσει πό τήν μαρτία καί τόν αώνιο θάνατο.
κολουθε τό Μυστήριο το Χρίσματος, νδυση, πίδοση σταυρο καί λαμπάδας καί κατόπιν χαρμόσυνος καί ερός Χορός, μέ τόν ποο δηλώνεται μεγάλη χαρά πού δημιουργε εσοδος νός κόμη νθρώπου στήν κκλησία: ερέας καί νάδοχος μέ τόν νεοφώτιστο κρατώντας ναμμένες λαμπάδες γυρίζουν γύρω πό τήν κολυμβήθρα καί ψάλλουν τά λόγια το ποστόλου Παύλου: «σοι ες Χριστν βαπτίσθητε, Χριστν νεδύσασθε. λληλούϊα» (Γαλ. γ’ 27). Δηλαδή: σοι πιστέψατε καί βαπτισθήκατε, εστε πλέον παιδιά το Θεοχετε ντυθε τόν Χριστό καί χετε γίνει να μαζί Του.
τσι, παιδιά, τελεται τό πολύ σπουδαο καί πολύτως ναγκαο γιά τή σωτηρία μας Μυστήριο το Βαπτίσματος. Μέ ατό γινόμαστε χριστιανοί, μέλη τς κκλησίας καί ποκτομε δικαίωμα συμμετοχς καί στά πόλοιπα Μυστήρια.
-Ποιές εναι ο δωρεές πού παρέχει θεία χάρη στόν βαπτιζόμενο;
α. φεση μαρτιν, παλλαγή πό τό προπατορικό μάρτημα
[λοι ο νθρωποι κληρονομήσαμε πό τόν δάμ τό προπατορικό μάρτημα χι ς προσωπική νοχή λλ᾿ ς μαρτωλή κατάσταση, διαφθορά τς φύσεώς μας (ξασθένηση τς θελήσεως, σκοτισμό το λογικο, ντονη ροπή πρός τήν μαρτία). πό ατή τή βαρύτατη σθένεια μς παλλάσσει τό Βάπτισμα καί τά νήπια.]
θανατηφόρα πληγή το προπατορικο μαρτήματος, πού φέρουμε λοι ο πόγονοι  το δάμ, κλεισε, λλά καί μετά τήν πούλωση παραμένει κάποια εαισθησία: μιά κλίση πρός τό κακό, πολύ πιό ξασθενημένη π᾿ ,τι στόν βάπτιστο, πού στόν γωνιζόμενο πιστό λειτουργε ς ρέθισμα γιά γώνα καί πρόοδο στήν ρετή καί τήν γιότητα, μέ τήν πλούσια πλέον νίσχυση τς θείας χάριτος. σοι βαπτίσθηκαν μεγάλοι, νιωσαν πολύ καθαρά τήν καταπληκτική διαφορά. Μετά τό Βάπτισμα λεγε νας Κορεάτης φοιτητής πού βαπτίσθηκε μεγάλος στερα πό πολλές περιπέτειες ταν φθασε ς ναύτης στήν λλάδα:
«Νιώθω μιά περίγραπτη δύναμη μέσα μου, πού μέ συγκρατε πό πράξεις καί σκέψεις πού λλοτε τόσο εκολα μέ κυρίευαν». χριστιανός διαθέτει πλα καί δύναμη κατά τς μαρτίας τέτοια, πού, ταν τά χρησιμοποιε καλά, εναι κυριολεκτικά νίκητος. ν πέφτουμε στήν μαρτία, φείλεται πό δική μας μέλεια καί χι γιατί διάβολος εναι νίκητος. Ατή εναι μιά πολύ νισχυτική λήθεια. Μπορομε νά νικήσουμε λα τά πάθη μας.
β. ναγέννηση, γιασμός, υοθεσία, νέα ζωή.
ταν βαπτισθήκαμε, τότε μς δόθηκε σάν δρο πό τόν οράνιο Πατέρα μας βασιλικό νδυμα, οράνιο νδυμα, θεοΰφαντο. Ντυθήκαμε τότε τόν Χριστό, δηλαδή τό φς καί τή χάρη Του. Ατό τό νδυμα χουμε καθκον νά τό διατηρήσουμε καθαρό καί μόλυντο σ᾿ λη μας τή ζωή. Καί πως τό νδυμα περιβάλλει τό σμα μας, τσι καί Χριστός πρέπει νά περιβάλλει τήν ψυχή μας, τό νο, τήν καρδιά, τή θέληση, τή ζωή μας λόκληρη. Νά σκεπτόμαστε καί νά ποφασίζουμε πως Χριστός. καρδιά μας νά εναι γνή πως κείνου. συμπεριφορά μας νά χει τήν ταπείνωση καί τήν πραότητα το Χριστο. Τήν ρετή το Χριστο. Τά λόγια μας νά εναι «λόγοι τς Χάριτός Του». Ο πράξεις μας νά εναι τό θέλημά Του. Τά σχέδιά μας δικός Του φωτισμός.
Μέγας Κωνσταντνος, πρτος χριστιανός ατοκράτορας στήν παγκόσμια στορία, βαπτίσθηκε τίς τελευταες μέρες τς ζως του. Καθυστεροσε τή βάπτιση πί χρόνια πό σεβασμό πρός τό Μυστήριο. τοιμαζόταν νά κστρατεύσει κατά εσβολέων, λλά ρρώστησε. Καί κατάλαβε τι μλλον πλησίαζε τό τέλος του. Τότε γονυκλινής παρακάλεσε θερμά τόν Θεό νά τόν ξιώσει νά βαπτισθε πρίν πεθάνει. Κάλεσε τούς πισκόπους καί τούς νακοίνωσε τόν πόθο του. τσι, βαπτίσθηκε καί κοινώνησε. χαρά του ταν περίγραπτη. Καί μαζί μέ τή χαρά κατάπληξη πό τή θεία δύναμη, πό τή χάρη το Μυστηρίου πού τόν πεσκίασε. λεγε: «Τώρα γνωρίζω τι εμαι ληθινά μακάριος, τώρα γνωρίζω τι ξιώθηκα τς αώνιας ζως, τώρα γνωρίζω τι μετέχω το Φωτός». ρνήθηκε νά ξαναφορέσει τήν ατοκρατορική πορφύρα. Τελικά, σέ λίγες μέρες, τήν Κυριακή τς Πεντηκοστς το 337, κοιμήθη νδεδυμένος κόμη τόν λευκό χιτώνα τν νεοφωτίστων (Νέος Συναξαριστής τς ρθοδόξου κκλησίας, πό ερομ. Μακαρίου Σιμωνοπετρίτου, τόμ. 9ος, ΚΑ’ Μαΐου, σελ. 246).
ς γωνισθομε κι μες νά δείξουμε τή μεγαλύτερη δυνατή πιμέλεια γιά τήν ψυχή μας, γιά τή σωτηρία μας· νά φυλάττουμε τόν χιτώνα το Βαπτίσματος καθαρό. Κι ν λερώνεται, νά τρέχουμε στό δεύτερο Βάπτισμα, τήν ερά ξομολόγηση, γιά νά τόν καθαρίζουμε. Καί συνεχς νά τόν λαμπρύνουμε μέ ργα ρετς καί γιότητος. ΑΠΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ
Γιατί δέν ποφασίζουμε μόνοι μας ν θέλουμε νά βαπτιστομε καί νά γίνουμε χριστιανοί; Γιατί μς βαπτίζουν νήπια;
ρωτήματα πού κούγονται συχνά καί μς προκαλον μέ τή σειρά μας νά ρωτήσουμε:
ταν τό νήπιο εναι ρρωστο καί χρειάζεται γιατρό, μήπως πρέπει πρτα νά τό ρωτήσουμε γιά νά τόν φωνάξουμε;
— Ζητμε προηγουμένως τή συγκατάθεσή του, ταν τό μβολιάζουμε;
— Καταστρατηγομε τήν λευθερία του, ταν το δίνουμε φαγητό τό ντύνουμε;
— Τό ρωτμε ποιά γλώσσα πιθυμε νά μιλάει; Τό ρωτμε ν θέλει νά πάει στό σχολεο;
Τή σωματική γεία το παιδιο τή φροντίζουμε χωρίς νά τό ρωτήσουμε. Τήν πνευματική γεία του δέν θά τήν ποκαταστήσουμε στήν πρωταρχική της ραιότητα; Εναι μικρότερης σημασίας πνευματική του γεία;
πως σέ λους τούς τομες τς ζως ο γονες προσφέρουν στά παιδιά τους ,τι καλύτερο μπορον πό κάθε ποψη, τσι εναι φυσικό, γιά τούς γονες πού εναι πιστοί ο διοι, νά νιώθουν τήν νάγκη τό παιδί τους νά γίνει σύντομα μέλος το σώματος το Χριστο. Μέ τό βάπτισμα τό παιδί νσωματώνεται μυστικά στό χραντο σμα το Χριστο, γίνεται πίσημα μέλος τς κκλησίας καί χει τό δικαίωμα συμμετοχς καί στά πόλοιπα μυστήρια.
Τή σωτήρια καί πέροχη σφραγίδα το γίου Πνεύματος, πού παίρνει μέ τό Βάπτισμα, τή γνωρίζουν ο γγελοι καί τήν τρέμουν ο δαίμονες. στε τσι, ο δαίμονες φεύγουν τρέχοντας πό τόν βαπτισμένο καί ο γγελοι τόν φρουρον σάν γνώριμο καί παιδί το Θεο (γ. Κυρίλλου ρχιεπισκόπου εροσολύμων, Κατήχησις Αʹ Φωτιζομένων, § 3 καί 4.). Τό βάπτισμα τό κάνουμε στά νήπια, γιά νά τά προφυλάξουμε πό να μέγιστο κίνδυνο· γιά νά περιφρουρήσουμε τήν λευθερία τους πό τίς μεθοδεες το διαβόλου. νηπιοβαπτισμός πομένως δέν μποδίζει, λλά ξασφαλίζει καί διασφαλίζει τήν οσιαστική λευθερία.
Βάπτισή μας καί γενικά σχέση μας μέ τόν Θεό δέν μς δεσμεύει. Μήπως λλωστε ζομε – ν δέν τό πιλέξουμε καί τό πιδιώξουμε – πως ταιριάζει σέ βαπτισμένους Χριστιανούς; πομένως οτως λλως διαλέγουμε. ν κανείς θέλει νά λλάξει πίστη, δέν δεσμεύεται πό τό βάπτισμα. Τό βάπτισμα σώζει τελικά σους μέ τόν καθημερινό τους γώνα νεργοποιον τή χάρη του στή ζωή τους.
Εναι σωστό νά βαπτίζουμε τά νήπια, πού δέν μπορον νά κατανοήσουν τό μεγαλεο το μυστηρίου; Μήπως πρέπει νά περιμένουμε νά μεγαλώσουν, στε νά μπορον νά συμμετέχουν συνειδητά στή χαρά το μυστηρίου;
Τό ρώτημα εναι λογικό, φο πράγματι ντιληπτική κανότητα τν νηπίων εναι μικρή. πομένως μικρή νύπαρκτη καί συνειδητή συμμετοχή τους στό μυστήριο.
Στό σημεο ατό μως πρέπει νά παρατηρήσουμε τι καί το ριμου νθρώπου ντιληπτική κανότητα δέν παρκε, γιά νά κατανοήσει τό ρρητο ποτέλεσμα το ερο μυστηρίου. νέργεια το μυστηρίου δέν ξαρτται πό τή διανοητική κανότητα το νθρώπου λλά πό τήν γάπη το Θεο. θεία Χάρη νεργε στή ζωή μας νάλογα μέ τήν καθαρότητα τς καρδις μας καί χι νάλογα μέ τή διανοητική κανότητά μας. μόνος παράγοντας πού ναστέλλει καί ματαιώνει τή λυτρωτική της νέργεια εναι μαρτία. Τά νήπια δέν χουν τό στοιχεο τς προσωπικς μαρτίας. Συνεπς θεία Χάρη μπορε νά πιδράσει εεργετικά στήν τρυφερή καρδιά τους, ποδίδοντας στή φύση τους τήν πρωτόκτιστη ραιότητα.
γιος Γρηγόριος Θεολόγος προτρέπει χαρακτηριστικά: «χεις νήπιο; Μήν καθυστερες νά τό βαπτίσεις καί προχωρήσει τσι κακία μέ τήν λικία του. ς γιαστε, ς βαπτισθε δηλαδή τώρα πού εναι βρέφος. ς καθιερωθε στόν Θεό καί ς σφραγισθε μέ τό γιο Πνεμα πό τώρα πού εναι παλό καί τρυφερό» (Γρηγορίου Θεολόγου, Λόγος Μ´, PG 36, 361-381.).
Γιατί ο πρτοι χριστιανοί βαπτίζονταν σέ μεγάλη λικία;
Στήν ρχαία κκλησία ο νθρωποι βαπτίζονταν σέ ποια λικία προσέρχονταν στήν πίστη. Ατό μως δέν σημαίνει τι δέν βάπτιζαν τά νήπια. ταν ο γονες πίστευαν στόν ληθινό Θεό, λόκληρη οκογένεια βαπτιζόταν, ρα καί τά νήπια (Στήν γία Γραφή πάρχουν νδείξεις περί βαπτίσματος λόκληρων οκων, στούς ποίους εναι λογικό νά ποτεθε τι πρχαν καί μικρά παιδιά (Πράξεις 16, 31-33).). νηπιοβαπτισμός ταν συνηθισμένη πράξη τς πρώτης κκλησίας.
κκλησία δέχθηκε τό Νηπιοβαπτισμό μέ δύο προϋποθέσεις: πρτον, ο γονες νά εναι βαπτισμένοι, καί νά ζητήσουν ο διοι νά βαπτιστον καί τά παιδιά τους, καί, δεύτερον, κκλησιαστική κοινότητα μέ ναν ντιπρόσωπό της, τόν νάδοχο-Νουνό, νά γγυηθε τι θά ναλάβει τήν νταξη τν παιδιν ατν στούς κόλπους της. κόμη καί σήμερα κκλησία χωρίς τή συγκατάθεση τν γονέων καί τήν παρουσία ναδόχου δέν δέχεται νά βαπτίσει κανένα νήπιο.
Τί εναι νουνός καί τί ποχρεώσεις χει;
κκλησία, φότoυ εσήχθη vηπιoβαπτισμός, μή χovτας τή δυvατότητα vά κατηχήσει στήv πίστη τό μικρό παιδί, πως καvε γιά τoύς μεγάλoυς στoύς πρώτoυς χριστιαvικoύς αἰῶvες, παιτε τήv παρξη vαδόχoυ (δηλ. το Κoυμπάρoυ Νovo), πooς καί vαλαμβάvει ργo γγυητo πέvαvτί της γιά τήv ρθόδoξη πίστη τo παιδιo.
vάδoχoς μαζί μέ τoύς γovες χoυv τήv πoχρεώση νά καθοδηγήσουν τόν νεοφώτιστο χριστιανό στήν ρθή πίστη καί τή συνειδητή συμμετοχή του στή ζωή τς κκλησίας. Γράφει ερός Χρυσόστομος: «ς μή νομίζουν ατοί τι τό νά εναι νάδοχοι εναι τυπικό καί τυχαο πράγμα, λλά ς μάθουν καλά τι ατοί γίνονται συμμέτοχοι τς πνευματικς φέλειας τν ναδεκτν, άν μέ τίς συμβουλές τους τούς χειραγωγήσουν στήν δό τς ρετς καί ς γνωρίζουν πάλι τι, ν δείξουν μέλεια καί διαφορία, θά πιφέρουν στόν αυτό τους μεγάλη καταδίκη».
Γι’ ατό καί δέv μπoρε vά εvαι vάδoχoς ποιος ζε ποκομμένος πό τό Σμα τς κκλησίας, δηλαδή:
α) λλόθρησκoς τερόδoξoς (δηλ. Ρωμαιoκαθoλικός, Πρoτεστάvτης κλπ.)
β) ρvητής τς πίστεως θεoς.
γ) κεvoς πoυ χει τελέσει τόν λεγόμενο πoλιτικό γάμo.
***
Συμπερασματικά, ταν βαπτίζουμε τά νήπια, τά πηγαίνουμε κοντά στό Χριστό καί δέν τά μποδίζουμε πό Ατόν. Γιατί ν μιά φορά τά ελόγησε, ταν ζοσε καί ς νθρωπος στή γ μας Χριστός, τώρα συνεχς τά ελογε καί τά γιάζει μέσα πό τό Βάπτισμα, τό Χρίσμα καί τή Θεία Κοινωνία.
«σοι ες Χριστν βαπτίσθητε, Χριστν νεδύσασθε» (Γαλ. γ’ 27).

(πό τό Περιοδικό «Πρός τή Νίκη», τ. αν. - Φεβρ. 2009) 

Δεν υπάρχουν σχόλια: