Τετάρτη 14 Αυγούστου 2013

῾Εἰς σέ μόνην ἐλπίζω, καί θαρρῶ καί καυχῶμαι καί προστρέχω τῇ σκέπῃ σου, σῶσόν με᾽

Πρωτ. Γεωργίου Δορμπαράκη
Ες σέ μόνην λπίζω, καί θαρρ καί καυχμαι καί προστρέχω τ σκέπ σου, σσόν με.
(Σέ σένα μόνη λπίζω, Παναγία, κι χω θάρρος καί καυχμαι καί προστρέχω στήν σκέπη σου, σσε με).
Τήν σωτηρία μας ζητμε καί στόν συγκεκριμένο μνο ο πιστοί διά το κπροσώπου μας βασιλιά ποιητή, δηλαδή καί τήν διάσωσή μας πό τίς συμφορές το βίου καί τίς δαιμονικές πιρροές, λλά καί πιό θεολογικά τήν καλή σχέση μας μέ τόν Κύριο, φο ατό κατεξοχήν συνιστ κκλησιαστικά τήν σωτηρία. Καί ζητμε πό τήν Παναγία Μητέρα τήν σωτηρία καί ς σχέση μέ τόν Θεό, χι σφαλς γιατί ρνούμαστε τόν μόνο Σωτήρα Ιησο Χριστό, λλά γιατί πιστεύουμε καί γνωρίζουμε τι ναφορά σ κείνην εναι στήν πραγματικότητα ναφορά στόν Υό καί Θεό της. Πρόκειται γιά τήν δια λήθεια πού μολογομε κάθε φορά δη πό τήν ρχή τς Θείας Λειτουργίας, ταν κετεύουμε τόν Κύριο νά μς σώσει μέ τήν σχυρή μεσιτεία γιά μς τς Θεοτόκου. Τας πρεσβείαις τς Θεοτόκου, Στερ, σσον μς. Κι ατό θά πε μεταξύ λλων τι Θεία Λειτουργία καί Παρακλητικοί Κανόνες κινονται στό διο μκος κύματος, καί ελόγως: κάθε κκλησιαστική κολουθία στήν οσία ποτελε προέκταση τς καρδις τς Εκκλησίας, τς Θείας Εχαριστίας.
Ο διερμηνευτής τν ασθημάτων μας ποιητής μως θέλει νά εναι πιό σαφής: ξηγε τήν καταφυγή στήν Θεοτόκο ς σκέπη καί σωτηρία μας, γιατί εναι μόνη λπίδα μας, εναι τό θάρρος μας νώπιον το Θεο, εναι κόμη καί τό καύχημά μας. Η κάθε λέξη του ρχεται καί ρίχνει να πιμέρους φς στήν σχέση μας μέ τήν Πανύμνητη Μητέρα. Ποιό εναι ατό τό φς;
(1) Πρός σέ μόνην λπίζω. Ο ποιητής δηλώνει τό ταπεινό φρόνημα πού τόν διακατέχει καί πρέπει νά διακατέχει καί κάθε πιστό, καθώς βρισκόμαστε στόν κόσμο τοτο. Πρόκειται γιά τήν ταπείνωση τς ποδοχς τς μαρτωλότητας καί τς θλιότητάς μας, συνεπς τήν πελπισία πό τόν διο τόν αυτό μας. Μή βλέποντας τιδήποτε καλό στήν ζωή μας πό πλευρς πνευματικς, στρεφόμαστε στήν Μόνη πού ποτελε χάριτι Θεο τό πλήρωμα τν ρετν κι χει γι ατό παρρησία νώπιον το Θεο, τήν Παναγία. Πολύ σχύει Μητρός πρός εμένειαν Δεσπότου κατά τήν κλασική κκλησιαστική φράση. Η Παναγία λοιπόν γίνεται τσι μόνη λπίδα μας, ταν χουμε σωστή θέαση το αυτο μας.
(2) καί θαρρῶ᾽. Απελπισμένοι πό τόν αυτό μας λπίζουμε στήν Παναγία, τήν ποία μως πλησιάζουμε χι μέ φόβο λλά μέ θάρρος. Γιατί; Διότι δέν εναι μόνο Μητέρα το Κυρίου μας, λλά καί δική μας Μητέρα, συνεπς γεμάτη γάπη πέναντί μας. Εναι Πανύμνητος Μήτηρ, φο γέννησε Εκενον Οποος μς προσέλαβε καί μς κανε μέλη Του. Κι χουμε ξαναπε τι τήν θέση ατή τς Μάνας καί ς πρός μς δέν τς τήν δώσαμε μες, λλά διος Υός καί Θεός της, ταν μάλιστα βρισκόταν πάνω στόν Σταυρό: Γύναι, δού υός σου λέει γιά τόν ωάννη. Τήν Μητρική πίβλεψή της σ μς πιβεβαιώνει καθημερινς μέ τά πειρα θαύματά της, στω κι ν συχνά τήν λυπομε μέ τίς μαρτίες μας. Τά συναξάρια τν γίων μας βρίθουν τέτοιων θαυμαστν πεμβάσεων τς Παναγίας πού μόνη χαρά της χει τήν δική μας σωτηρία.
(3) καί καυχμαι. Παναγία μας μως συνιστ καί τήν καύχησή μας νώπιον το Θεο μας. Οπως ταν θέλουμε νά προσφέρουμε να δρο σέ κάποιον πού τόν χουμε ψηλά στήν συνείδησή μας διαλέγουμε ,τι καλύτερο χουμε, τσι καί μέ τήν Παναγία Μητέρα: εναι ,τι καλύτερο συνέβη στήν νθρωπότητα, τό καλύτερο νθος το νθρωπίνου δέντρου, συνεπς τό καλύτερο δρο μας πρός τόν Δημιουργό μας. Εκείνη μς κπροσωπε καί γι ατό κείνη εναι καί μόνη καύχησή μας. Δι ατς μπορομε νά δομε χωρίς ντροπή κατάματα Κύριο τόν Θεό μας. Κι ατό λειτουργε καί ντίστροφα: Εκενος θέλησε πό τήν γάπη Του γιά μς νά μς δώσει ς δρο τήν Πάναγνη Μαριάμ, γιά νά πάρχει καί κάποια δική μας καύχηση νώπιόν Του. Δρο διπλς νάγνωσης λοιπόν Παναγία μας: καί πό πλευρς μας πρός τόν Θεό καί πό πλευρς Εκείνου πρός μς.



Δεν υπάρχουν σχόλια: